Over Blackbiz
15 Jaar Ervaring
15 jaar advies en management ervaring.
100+ Klanten
Wij ondersteunen gemiddeld 100+ klanten per jaar
Management consulting
Over Blackbiz
Misschien heb je wel eens gehoord van een managementconsultant – en misschien heb je zelfs vrienden met de titel. Ze hebben het misschien over reizen, klanten, presentaties en spreadsheets, maar wat doen ze eigenlijk de hele dag? Hoe zijn ze in het begin met de rol beland? En, nog belangrijker, zou zo’n baan bij jou passen?
Om dat te weten te komen, wendden we ons tot de experts: voormalige en huidige consultants.
Hoewel elk bedrijf kan verschillen in hun benadering van het werk, kan een managementconsultant in grote lijnen worden gedefinieerd als “een probleemoplosser zijn voor enkele van de meer complexe bedrijfs- en organisatiestructuren die er zijn”, aldus Brad Helfand, een huidige consultant. “Iemand die aan een breed scala aan projecten werkt – mogelijk branchegericht”, voegt Rob Midelton, een voormalig consultant, toe.
Hoewel veel consultants zich richten op één gebied van specifieke expertise, zijn managementconsultants gericht op het helpen van het leiderschap van een organisatie bij het verbeteren van de algehele prestaties en activiteiten. Managementconsultants zijn vaak in gesprek met leidinggevenden op C-Suite-niveau en werken aan complexe problemen.
We helpen!
Werkzaamheden dagelijks
Dus wat doen ze de hele dag?
Als managementconsultant draait alles om het hebben van een “Zwitsers zakmes met oplossingen die je kunt gebruiken om met een klant te werken”, zegt Brad. De meeste consultants werken slechts aan een paar projecten tegelijk (en soms slechts aan één project, afhankelijk van hoe groot de klant is), zodat ze zich echt kunnen concentreren op de behoefte van hun klant.
In het begin van een project wordt een groot deel van de tijd besteed aan het leren kennen van het bedrijf van de klant, waaronder interviews met medewerkers en gegevensverzameling. Consultants (afhankelijk van hun niveau) zijn vaak ook verantwoordelijk voor de data-analyse, waarbij ze de data die ze verzamelen omzetten in verteerbare informatie om met het bedrijf te delen. (Ook wel bekend als het gebruik van Excel om spreadsheets en PowerPoint samen te stellen om presentaties te ontwikkelen.)