Van origine is het kerstpakket een boeren uitvinding uit de 19e eeuw. De meiden en knechten die bij de boer aan huis werkten, mochten met de kerst even naar huis om die dagen samen te zijn met familie. Zij kregen dan van de boer een mand met eten en drinken mee; een blijk van waardering die goed viel want zo kwamen de meiden en knechten goed voorzien aan bij hun familie en kennissen. Na de boeren besloot ook de middenstand het personeel te trakteren op een eindejaars presentje, vaak eten en drinken maar ook wel nuttige spulletjes. En in een volgende fase gingen grote bedrijven de traditie overnemen en schuwt daarbij geen afstanden. Vanuit het naoorlogse Nederland werden zo pakketten verstuurd naar Nederlands-Indië!
Oog voor kwaliteit
Tegenwoordig kun je niet zomaar meer alles in een cadeaudoos stoppen. Medewerkers van bedrijven zijn nu bewuste consumenten en kritisch. Je kent vast wel iemand die met zo’n doos in de handen mompelt ‘kijken of er dit jaar iets bij zit…’ Het kerstpakket blijft een waardering voor de ander maar de inhoud wordt steeds bepalender. En zo’n cadeau is geen ‘moetje’ maar moet idealiter als een geschenk aanvoelen. Kerstpakket verzorgers zijn zich ook terdege bewust van de kritische houding. Zij hanteren dan ook een assortiment aan pakketten dat fraai oogt, klasse producten heeft en vanuit leuke thema’s samengesteld is.
Niet alles in een kerstpakket smikkel je op
Degene die de taak heeft om dit jaar de kerstpakketten te regelen, kan dan ook uit veel soorten kiezen. Dit type verzorgde kerstpakketten leent zich goed als je acht of meer kerstpakketten voor je bedrijf nodig hebt. In bijna alle pakketten zijn etenswaren en drinkwaren de basis; vaak verrijkt met een mooi aardigheidje zoals een kookboek, een bordspel, een gadget of keukengerei. Zo tref je soms een pakket aan met tal van kleurige vlees sausjes én een grillpan om je biefstuk in te bereiden.
Geef het kerstpakket een eigen draai
Heb je meer dan duizend kerstpakketten voor je bedrijf of kantoor nodig? Dan gaan er leuke dingen spelen. Want bij zo’n bestelling kun je het pakket tot in detail zelf samenstellen en vormgeven. Zo kun je de kerstpakketten volledig in de huisstijl van je organisatie gieten. En de inhoud afstemmen op bijvoorbeeld je dienstverlening of je range aan producten. En ook het idee van de doos kan buitenboord. Hoe aardig is het om de inhoud weg te geven als die verpakt is in een sierlijk blik of een vlechtmand? Een tochtje naar de showroom en een kort bespreek momentje kan zo leiden tot een cadeau van allure.
Zelf je pakket vullen
In al die gevallen blijft het voor de ontvangers de vraag wat er in hun kerstpakket zit. Draai het nu eens andersom. Je collega’s weten al exact wat ze kunnen aantreffen… Dit ‘online cadeau concept’ kan in feite het gehele jaar ingezet, maar leent zich ook fantastisch als cadeaupakket. Je geeft je medewerkers dan een ‘giftcard’, een voucher waarmee ze zelf online hun kerstpakket ‘vol’ kunnen shoppen. Zo krijg je iedereen tevreden.