Bedrijven hebben tegenwoordig veel meer aan hun hoofd dan vroeger. Ze moeten voor hun medewerkers in staat zijn om multitasking en efficiënt te werken aan een aantal projecten op hetzelfde moment. Door hulp van een administratiekantoor in Meppel in te schakelen kan jouw organisatie soepeler functioneren. Een administratief medewerker wordt ook wel medewerker kantooradministratie of bedrijfsadministrateur genoemd. Deze baan heeft verschillende verantwoordelijkheden, maar ze draaien allemaal om het stroomlijnen van de activiteiten van een bedrijf, zodat medewerkers en eigenaren zich op andere taken kunnen richten. Denk jij er ook over om een administratief kantoor in te schakelen en ben je benieuwd welke taken hieronder vallen? Lees dan snel verder.
Wat is een administratief medewerker?
Een administratief medewerker is iemand die administratief werk en administratieve taken verricht voor een bedrijf. Veel ondernemers hebben het al druk met allerlei andere dingen en dan kun je verschillende taken laten doen door een administratiekantoor. Administratieve medewerkers zijn vaak het eerste contactpunt van een bedrijf als het aankomt op administratieve werkzaamheden. Ze kunnen de klant adviseren en bijstaan, maar ook administratieve taken uitvoeren die verband houden met de activiteiten van de organisatie. Administratieve medewerkers kunnen zich specialiseren in een aantal gebieden, waaronder onroerend goed, gezondheidszorg, technologie, journalistiek, en meer. Kortom, administratieve assistenten voeren administratieve taken uit voor bedrijf om hen te ontzorgen.
Administratieve taken en verantwoordelijkheden
Een administratief medewerker binnen een administratiekantoor kan veel werkzaamheden uitvoeren voor een bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan salarisadministratie, waarbij ervoor wordt gezorgd dat werknemers altijd op tijd hun salaris ontvangen. Dit kan erg tijdrovend zijn waardoor wellicht geen tijd overblijft voor andere zaken. Daarnaast helpt een administratief medewerker ook bij het invoeren van de jaarlijkse belastingaangifte en het opstellen van de jaarrekening. Dit is een verplicht onderdeel wat nog wel eens de nodige vraagtekens oproept bij bedrijven. Een administratief medewerker kan ook helpen bij de begeleiding van een startend bedrijf. Het starten van een onderneming brengt veel papierwerk met zich mee en beginnersfouten zijn snel gemaakt. Door de hulp van een administratief medewerker in te schakelen weet je zeker dat je een vliegende start maakt.
De dag van een administratief medewerker
Op een willekeurige dag, kan een administratief medewerker actief zijn het beantwoorden van telefoons, het plannen van meetings, het bestellen van benodigdheden, en het bijstaan van bedrijven bij financiële kwesties. Deze baan is echter veel meer dan alleen het beantwoorden van telefoontjes en mailtjes. Administratieve medewerkers worden verwacht om de verschillende aspecten van het bedrijf in kwestie te weten en in staat zijn om een bedrijf te helpen met wat ze nodig hebben. Dit betekent dat je kennis hebt van alle verschillende vraagstukken, zodat je alle vragen kunt beantwoorden en snel kunt schakelen. Het is belangrijk om georganiseerd te zijn en een systeem te hebben om alles bij te houden. Dit helpt je om op de hoogte te blijven, zodat je zo behulpzaam mogelijk kunt zijn. Nu je weet wat de werkzaamheden van een administratief medewerker binnen een administratiekantoor zijn, kun je overwegen om ook hulp in te schakelen van een extern bedrijf.